Focus

Download PDF met de theorie over Focus.

theorie_02_focus_thumbnail

Het Focus model: Keuze kruispunt

Het Focus model: De Focus Loep

Artikels:

Nog geen artikels beschikbaar.

Oefeningen

Oefening: Aan de slag!

 

Zakelijk:

Denk na (droom!) over waar je bedrijf over vijf jaar zou moeten staan. Doe dit samen met al je werknemers. Leg de beelden van de mensen naast elkaar. Wat zijn de gemeenschappelijke thema’s?

Bedenk een slogan die inspireert. Laat deze overal en vaak terugkomen.

Slijp de slogan bij totdat het concreet is.

Voorbeelden:
Betere klantbeleving -> aan het einde van een gesprek vragen hoe de klant het gesprek ervaren heeft
Betere samenwerking -> elke week overleg met je collega van de andere afdeling
Meer commercieel handelen -> elke klant vragen of hij jouw bedrijf zou aanbevelen en aan wie

Vergeet SMART doelen, maak ze SMOOTH: Specifiek, Meetbaar, Onrealistisch, Onhaalbaar, Tijdsgebonden en Hilarisch! Een SMOOTH- doel overtreft vaak een SMART doel. Google maar eens op Roger Bannister.

Privé:
Niemand zegt op zijn sterfbed: ‘Had ik maar wat meer tijd op de zaak doorgebracht.’ Maar wat wil je wel zeggen? Vertaal dat terug naar het nu! Stel een ‘persoonlijk missie-statement’ op waarin je antwoord geeft op de vragen: ‘Hoe wil ik in het leven staan? Wat zijn mijn drijfveren en normen & waarden?’

Stel doelen op. Wat wil je dit jaar, dit kwartaal en deze maand bereiken?

Bedenk een motto waar je jezelf minimaal een maand aan wil houden. Laat dit motto terugkomen in je wachtwoord, op je slaapkamerdeur en op de wc.

Begin with the end in mind! Stephen Covey, schrijver van het meest verkochte managementboek ooit (De zeven eigenschappen van effectief leiderschap) bedacht een interessante oefening. Stel je je eigen begrafenis voor. Er komen mensen afscheidswoorden zeggen. Je kinderen, partner, familie, vrienden, buren, enzovoort. Schrijf eens een speech over wat je zou willen dat ze zeggen. Dit geeft een prachtige visie voor de rest van je leven.

Oefening: klok of kompas?

 

De meeste timemanagement interventies vinden plaats vanuit de klok-gedachte. Je probeert efficienter met je tijd om te gaan zodat je of hetzelfde kan doen in minder tijd, of meer kan doen in dezelfde tijd. Het effect: je blijft onrustig en gejaagd. Deze oefening gaat uit van de kompas-gedachte. Je gaat niet harder werken of meer werken, maar keuzes maken op basis van je eigen kompas. Vervolgens kies je op basis van je kompas welke van de dagelijkse werkzaamheden passen in je kompas. Dit levert een overzicht op van zaken die urgent zijn en zaken die belangrijk zijn. Urgent: moet het vandaag? Belangrijk: past het in mijn kompas? Vermijd zaken die urgent EN belangrijk zijn; deze worden afgeraffeld. Doel is om zoveel mogelijk bezig te zijn in Belangrijk en NIET urgent.

 

Deze oefening kan je op verschillende manieren uitvoeren:

 

  • Je kan de klant zelf over een bepaalde periode laten bijhouden welke activiteiten er zijn en samen met hem hierop reflecteren
  • De 2×1 minuut reflectie methode: ‘s ochtends 1 minuut nadenken over wat er de komende dag gaat komen en in welk kwadrant dat valt. Daarna aan het einde van de de dag 1 minuut reflecteren op hoe je het die dag gedaan hebt en of je in het ‘juiste’ kwadrant (belangrijk maar niet urgent) bezig bent geweest. Deze oefening is vooral goed om erachter te komen welke ‘verstoringen’ er gedurende de dag zijn en (vooral) hoe hij daar mee omgaat.
  • Met ankerplaten: laat je coachee op een ankerplaat staan en laat hem associëren over de manier van prioriteiten stellen.

Blogs: